ads
زیتون
زیتون

زیتون

این ماده ی غذایی از درختان زیتون بدست می آید، هم میوه و هم روغن از آن تهیه می شود.

ماده ی  غذایی خوش طعمی است و از آن روغن و یا ترشیجات تهیه می شود،  در سالاد، ساندویچ هم کاربرد دارد. می توان آن را جزء ای از یک رژیم غذایی سالم نامید، چون ریزمغذی های فراوانی دارد.

زیتون یکی از قدیمی ترین غذاهایی است که انسان با کاشتن آن، محصولش را برداشت می کرده. این ماده ی غذایی در تاریخ بسیاری از تمدن ها وجود دارد مثل یونان، مصر و رم. در  قرن ۱۸ ام توسط فرانسیسکن میشیوناریس وارد آمریکا شد.  امروزه، زیتون بیشتر در ترکیه، یونان، اسپانیا و ایتالیا  کشت داده می شود. در آمریکا، زیتون بیشتر در کالیفرنیا کشت داده می شود.

۲۸ گرم زیتون شامل حدود ۴۱ کالری است  که ۳۶ کالری آن چربی است. یک واحد زیتون سیاه ۲۳ کالری دارد که ۱۶ کالری آن مربوط به چربی است.  زیتون مملو از چربی غیر اشباع است و ویتامین E و پلی فنول ها و فلاوونوئید های متنوعی دارد.

مزایا

اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ویتامین E و چربی غیر اشباع در زیتون، همراه با پلی فنول ها و فلاوونوئید های در دسترس، به حفاظت بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند. این مواد شیمیایی که باعث آسیب سلولی می شوند،  با برخی بیماری ها در ارتباط هستند شامل برخی انواع سرطان ها و بیماری های قلبی. زیتون می تواند به کاهش عوارض ناشی از آرتریت، آسم و سایر بیماری های التهابی کمک کند. چربی های غیر اشباع به کاهش کلسترول کمک می کند.

آماده کردن زیتون برای مصرف

زیتون را نمی توان به صورت خام از درخت جدا و مصرف کرد.  در ابتدا باید زیتون آماده ی مصرف شود و سطح اولئوروپئین را کاهش می دهند، ماده ی شیمیایی موجود در زیتون که باعث  ایجاد مزه ی تلخ آن می شود. بر اساس روش نگهداری زیتون، ممکن است رنگ آن تغییر کند. البته این تغییر رنگ بر روی ارزش غذایی زیتون اثری ندارد.

زیتون به علت این که در مراحل آماده سازی خود در نمک گذاشته می شود، سدیم بالایی دارد. افرادی که فشار خون بالا، بیماری کلیوی یا  نارسایی احتقانی قلب دارند، باید مصرف این ماده ی غذایی را محدود کنند.


ترجمه شده از وبسایت: www.livestrong.com

میوه ها