ads
چای سبز
چای سبز

چای سبز

نوشیدن چای سبز فواید زیادی برای بدن دارد، در مطالعات کلی مشخص شده است که نوشیدن ۲ یا ۳ فنجان چای سبز در روز برای بدن مفید است.   مطالعات قطعی بر روی اثرات متنوع  چای سبز بر روی سلامت انسان ها انجام نشده است، و موارد مطرح شده بر اساس مشاهدات علمی است که نشان دهنده ی مواد مفیدی است که در ساختار چای سبز وجود دارد شامل پلی فنول ها، آنتی اکسیدان ها و اپیگالاکتچین گالات و یا EGCG. برای تائید بیشتر مزایای مفید چای سبز، مطالعات بیشتری نیاز است.

کاهش وزن

پلی فنول های چای سبز می توانند کمی متابولیسم در حال استراحت را افزایش دهند و باعث کاهش وزن شوند. دوز معمول آن حدود ۲ تا ۳ فنجان چای است که شامل حدود ۲۴۰ تا ۳۲۰ میلی گرم پلی فنول می باشد. در مطالعه ی منتشر شده در ژورنال آمریکایی تغذیه ی بالینی، محققین دریافتند که عصاره ی چای سبز، ترکیبی است از EGCG و کافئین و  متابولیسم را به طور مشخص افزایش می دهد و از طرفی اکسیداسیون چربی ها را ( در مقایسه با کافئین به تنهایی و یا دارونما) افزایش می دهد.

سرطان

چای سبز مواد آنتی اکسیدان قوی دارد که به برداشت رادیکال های آزاد از بدن کمک می کند. رادیکال های آزاد مولکول های بسیار فعالی هستند که با سایر سلول ها تداخل کارکرد دارند و احتمال شکل گیری سلول های سرطانی را افزایش می دهند. اگر چه  بین مصرف چای سبز و پیشگیری از سرطان ارتباط مثبت وجود دارد، ولی در این زمینه تحقیقات بیشتری نیاز است.

کلسترول

محتویات چای سبز سطح کلسترول و تری گلیسیرید پائینی دارد. دانشگاه مرکز پزشکی ماری لند در گزارش خود بیان کرد: محقیقین بر این باورند که نوشیدن ۳ فنجان چای سبز در هر روز، خطر حمله ی قلبی را در حد ۱۱ درصد کاهش می دهد. در حالی که محققین نمی دانند در چای سبز دقیقا چه موادی وجود دارد که سطح کلسترول را کاهش می دهد.

آترواسکلروز

آترواسکلروز یا همان سفت شدن شریان ها معمولا در اثر افزایش ساخت کلسترول رخ می دهد. این اختلال باعث افزایش فشار خون می شود که به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود چون معمولا  هیچ علائمی ندارد.  ممکن است مشکل قلبی، حمله ی قلبی و سکته ی مغزی ( استروک) رخ دهد. چای سبز با کاهش سطح کلسترول خون، باعث بهبود آترواسکلروز می شود. رادیکال های آزاد می توانند آترواسکلروز را تشدید کنند، ولی چای سبز محتوی آنتی اکسیدان هایی است که به از بین رفتن رادیکال های آزاد کمک می کند.

التهاب

مطالعات انجام شده در دانشگاه میشیگان نشان داد که EGCG موجود در چای سبز ممکن است علائم همراه آرتریت روماتوئید ( روماتیسم مفصلی) را کاهش دهد. در زمان جدا شدن سلول های فیبروبلاست مایع مفصلی در بیماران روماتیسم مفصلی، EGCG پروستاگلاندین را مهار می کند، که باعث ایجاد التهاب در مفاصل می شود.


ترجمه شده از وبسایت: www.livestrong.com

گیاهان